حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم
سرخط خبرها

ایران بیانیه تئوریکای اروپا را محکوم کرد | دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی حق مشروع ایران است

  • کد خبر: ۲۰۸۴۵۱
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
ایران بیانیه تئوریکای اروپا را محکوم کرد | دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی حق مشروع ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه مداخله جویانه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص پرتاب ماهواره بومی تحقیقاتی «ثریا» را محکوم کرد.

به گزارش شهرآرانیوز ناصر کنعانی اظهار داشت: دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا-فضا، حق مسلّم و مشروع جمهوری اسلامی ایران بوده و این‌گونه اظهارات مداخله جویانه که حاکی از نگرش‌های خودمحورانه کشور‌های یادشده نسبت به پیشرفت‌های ایران است، در عزم و اراده ملت ایران برای پیشرفت مستمر در حوزه علم و فناوری خللی ایجاد نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به رغم برخی تفاسیر خودسرانه برخاسته از تمایلات یکجانبه‌گرایانه برخی طرفها، وفق مقررات بین‌المللی، محدودیتی در خصوص فعالیت‌های علمی و کاربردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد و بر این اساس کشورمان تحمیل چنین رویکرد‌های نامتعارفی را کاملا مردود شمرده و با قاطعیت رد می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق موازین و مقررات بین‌المللی و در راستای تحقق حقوق خود به ویژه حق توسعه و پیشرفت، استفاده از فناوری‌های صلح آمیز در مسیر توسعه علمی - تحقیقاتی را برای خود مفروض و محفوظ دانسته و در این مسیر منتظر نظرات برخی کشور‌ها که در صدد تحمیل آرا و اقدامات یکجانبه خود بر دیگران هستند، نخواهد بود.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای مداخله‌جویانه به اقدام هفته گذشته ایران برای پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به مدار ۷۵۰ کیلومتری واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند، چراکه به گفته آنها، این ماهواره‌بر از فناوری ضروری برای توسعه سیستم موشکی بالستیک دوربرد استفاده می‌کند.

باوجود اینکه محدودیت‌های موشکی ایران پیش از این به پایان رسیده است، تروئیکای اروپا در ادامه بیانیه خود مدعی شدند: ایران علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف آن و پس از سال‌ها نادیده گرفتن محدودیت‌های سازمان ملل به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.

همچنین در این بیانیه ادعا شده است: پرتاب‌هایی از این دست به ایران امکان آزمایش فناوری را می‌دهد که می‌تواند برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک خود که تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، استفاده کند.

این سه کشور اروپایی با تکیه بر ادعا‌های بی‌اساس خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مدعی شدند: ما نگرانی‌های دیرینه‌ای در مورد فعالیت‌های ایران در رابطه با فناوری‌های موشک بالستیک داریم که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند. این نگرانی‌ها با توسعه برنامه هسته‌ای ایران که فراتر از همه توجیهات غیرنظامی معتبر است، افزایش می‌یابد.

در بخش پایانی این بیانیه نیز با اتهام‌زنی علیه ایران ادعا شده است که دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان متعهد هستند که هر گام دیپلماتیکی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بردارند و ایران را به‌خاطر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه و در سطح بین‌المللی پاسخگو نگه دارند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->